A trend nem arra való, hogy utánozzuk, hanem hogy használjuk
2009.03.22. 17:20
Miranda ter Voorde
Miranda ter Voorde (1974) a kertészeti szakközépiskola elvégzése után virágkötõ mesterképzésen gyarapította tudását. Több virágüzletben és egy nagykereskedõnél is dolgozott, majd 2000-ben megnyitotta saját üzletét.
’Meesterlijk geschikt’ név alatt bemutatókat tart és dekorációkat készít többek között az Aalsmeer-i virág és növény aukció nagykereskedői részére. Hollandiában számos virágüzlet kéri újra és újra a tanácsát, hívja segítségül kreativitását és szakmai hozzáértését. Rendszeres résztvevője különböző kiállításoknak, legutóbb Tokióban tartott bemutatókat egy japán virágimportőr felkérésére. Miranda szerint a virágkötészeti bemutatók és workshopok sikerének nagyon fontos eleme a résztvevőkkel kialakított kapcsolat. „Ezek az események lehetőséget teremtenek arra, hogy elmondd és megmutasd a virágok iránti szeretetedet és tudásodat. Ez fontos, mert ez az alapja a sikeres szakmai munkának. Természetesen a munka kereskedelmi vonatkozása sem elhanyagolható, hiszen eladhatónak kell lennie.”
A kreativitás forrása
Miranda számos területről gyűjt ihletet. „Sokat olvasom a kereskedelmi lapokat, körülnézek a világban, és alaposan szemügyre veszem, amit látok, figyelmesen hallgatok. Az ember sok mindent automatikusan magába szív, és minden egyes új élménynél felteheti a kérdést: Milyen hasznát vehetném ennek a munkámban? Ezzel a nyitottsággal megőrizhető és fejleszthető a kreativitás.” Mirandára kollégái munkái is inspirálóan hatnak. „Mindig tanulhatunk valamit a másiktól. Rám például óriási hatással van Daniël Ost munkássága.”
Miranda nagy- és kiskereskedőknek, illetve fogyasztóknak egyaránt dolgozik. „Ez lehetővé teszi számomra, hogy a piac valamennyi területén meggyőződjek ötleteim kreatív voltáról és eladhatóságáról, ami szintén inspirálóan hat.”
Szabályok nélkül
Mirandának nincs kedvenc virága, növénye, évszaka vagy stílusa. „Az emberek nem egy virágot, egy növényt vagy egy vázát vesznek meg, hanem sokkal inkább hangulatot és érzéseket.”
Miranda igyekszik különlegessé tenni alkotásait. „Rengeteg stílust ismerek és használok, de mindig megpróbálom egyedivé tenni azokat. Egy kompozíciónak nem kell tökéletesen szabályosnak vagy minimalistának lennie ahhoz, hogy egy bizonyos stílust tükrözzön. Mindig lehet valami extrát hozzácsempészni. És olyan lesz, amilyennek lennie kell – egy virágkötészeti stílus nem szigorú szabályrendszer.” Miranda kompozícióiban gyakran együtt használja a spektrum egymáshoz közel álló színeit, pl. a narancsot, a pirosat és a rózsaszínt, „de sosem azért, mert kötelezőnek érzem”.
A trendet használni
Miranda szerint a virágkötészet nem a valóságtól elrugaszkodott művészet, itt a kereskedelmi aspektus igenis fontos. „Én komolyan veszem a trendeket, hiszen sok mindent elárulnak arról, ami a társadalomban történik, és ami az emberekben lejátszódik. Ugyanakkor számomra a trend mindössze nézőpont, iránymutatás, amelyet a fogyasztók igényeihez lehet és kell igazítani. Különösen azért, mert minden virágkötőnek, virágüzletnek saját vásárlói köre van. A trend nem azért van, hogy kövessük, hanem azért, hogy használjuk. Ha kreativitásunkat kiegészítjük a trend elemeivel, megőrizhetjük saját stílusunkat, és olyan termékeket készíthetünk, amelyeket az emberek boldogan megvásárolnak.”
A virágkötészet egy egész életről szól. Születésről, születésnapokról, névnapokról, eljegyzésről, esküvőről, évfordulókról... majd aztán a temetésről, megemlékezésekről. A virág megjelenik a bölcsőnél, elkísér a sírig, elkísér a síron túl is.
A virágkötészet egyik fontos ága a virágékszer készítés, mely a kötészetben talán legközelebb áll a szívemhez. A virágékszer több az ékszernél. Ékszer is és egy darab lélek is.